Innovaatio, joka mullisti viestinnän

Kumppanimme Videotiiviste on selitysvideoiden pioneeri. Tässä blogissa toimitusjohtaja Matti Nieminen kertoo innovaation lyhyen historian!  

 

Kymmenen vuotta sitten, kun Videotiiviste aloitti, käsite selitysvideo oli vielä tuntematon. Selitysvideoiden tulemisen voisi katsoa alkaneen vuonna 2009, kun yhdysvaltalainen Epipheo studio alkoi julkaista videoita termin “explainer video” alla. Selitysvideo eroaa perinteisimmistä mainosvideoista monella tapaa. Voi karkeasti sanoa, että siinä missä mainosvideon tavoite on usein kiinnittää huomio ja luoda voimakkaita mielikuvia tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseksi, selitysvideon tavoite on saada katsoja ymmärtämään jokin monimutkainen asia.

tavoite on saada katsoja ymmärtämään jokin monimutkainen asia

Ymmärryksen lisääntyminen toki palvelee välillisesti myös myyntiä ja markkinointia, mutta eri tavalla. Selitysvideon ytimessä on oivallus, se hetki kun katsojalla syttyy lamppu päässä ja hän käsittää mistä asiassa on kyse ja miten se kenties voisi auttaa häntä. Tämän vuoksi selitysvideon kerronta on usein pelkistettyä ja sisältö keskittyy tärkeimpiin asioihin, jolloin viesti säilyy kirkkaana.

Lähtökohtana asiakaslähtöisyys

Me Videotiivisteellä emme ainoastaan luoneet suomenkielistä selitysvideo-käsitettä, vaan mullistimme samalla koko viestinnän kenttää. Alusta asti lähtökohtamme on ollut asiakaslähtöisyys. Ymmärsimme, että uuden idean markkinoille tuominen vaatii rohkeutta, mutta myös kykyä kuunnella asiakkaan tarpeita. Koimme, että markkinoilla oli kysyntää mutkattomalle toimijalle, joka vastoin monia perinteisiä tapoja, antaa kiinteän hinnan ja lupaa aikataulun, josta pidetään kiinni.

uuden idean markkinoille tuominen vaatii rohkeutta, mutta myös kykyä kuunnella asiakkaan tarpeita

Siksi päädyimme heti tarjoamaan alan parhaan tyytyväisyystakuun, joka sisältää rajoittamattoman määrän kommenttikierroksia ja mahdollisuuden peruuttaa projekti ilman lisäkustannuksia aina toimitukseen asti. Aikataulussa pysytään, kun projektin hallinta ja viestintä pidetään korkealaatuisina ja ollaan valmiita venymään yllättävissä tilanteissa.

Innovaatio syvällä DNA:ssa

Videomarkkinat ovat kasvaneet ja kasvavat edelleen kovaa vauhtia. Videoiden käyttö myös monipuolistuu jatkuvasti, ja samalla ymmärrys selitysvideoiden mahdollisuuksista on kasvanut. Seuraamme aktiivisesti mitä ympärillämme tapahtuu ja pyrimme aina löytämään uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia. Kumppanuudet ja erilaiset palvelut tuovat useampia jalkoja, joihin nojata.

Innovaatio on syvällä Videotiivisteen DNA:ssa, eikä se rajoitu vain tuotteisiimme. Se näkyy myös siinä, miten jatkuvasti parannamme prosessejamme ja kuinka aktiivisesti haemme uusia tapoja palvella asiakkaitamme paremmin. Uskomme, että paras tapa menestyä on pitää asiakkaamme tyytyväisinä – ei vain tänään, vaan jatkossakin.

Kuluneet vuodet ovat olleet matka, joka on muovannut meitä monin tavoin. Olemme kasvaneet pienestä startupista alansa edelläkävijäksi, mutta yksi asia on pysynyt samana: intohimomme tarjota parasta mahdollista palvelua asiakkaillemme. Tutustu meihin ja referensseihimme verkkosivuillamme, ja opit kuinka selitysvideot voivat auttaa sinuakin viestimään tehokkaammin ja vaikuttavammin.

 

Matti Nieminen
Toimitusjohtaja, Videotiiviste Oy