Heli Kurjanen

CEO, perustaja, Lunette

Heli Kurjanen perusti Luneten ollessaan 25-vuotias. Yritys lähti omasta ja markkinoilla olevasta tarpeesta, sillä markkinoilta ei löytynyt kunnollista kuukautiskuppia, joten Heli päätti kehittää sellaisen. Loppu onkin menestystarinaa.

Nyt Luneten kuukautiskuppeja myydään jo yli sadassa maassa. Heli on vaikuttanut Luneten kautta kansainvälisesti ja kansallisesti siihen, että kuukautisiin liittyvät häpeä ja asenteet lieventyisivät, yritykseen onkin sisäänrakennettuna vastuullisuus ja aktivismi.

Heli on nostanut esille mediassa naisen asemaan liittyviä kysymyksiä ja naisten palkkaeroa. Hänen toimintansa kansainvälisellä erittäin kilpailulla hygieniatuotealalla näyttää esimerkkiä siitä, että ympäristö- ja tasa-arvokysymysten huomioimisella voi menestyä kansainvälisenä yrittäjänä sekä edistää kuukautisvallankumousta.
Vuonna 2020 Kurjanen myi enemmistöosuuden yrityksestään ruotsalaiselle Peptonic Medicalille summalla, jota ei ole julkistettu.