SHIFT – haasteita, onnistumisia ja hieno tulevaisuus

SHIFT Business Festival on vuosien varrella vaihtanut konseptinsa, kohderyhmänsä, tapahtumapaikkansa ja jopa kielensä. Pysyvää on sen sijaan ollut innovatiivisuus, yllättävyys ja yhteisöllisyys. Missä SHIFT menee nyt?

SHIFT Business Festival järjestetään tänä vuonna jo kymmenennen kerran. SHIFT kasvanut start up- ja teknologiatapahtumasta Turun alueen merkittävimmäksi businesstapahtumaksi, joka kiinnostaa yli toimialarajojen. Se on yhdistänyt vuosien varrella tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä. Miten tähän on tultu ja millainen matka on ollut? Annetaan SHIFTin perustajiin kuuluvan ja SHIFTin hallitukseen alusta asti kuuluneen Joonas Suomisen kertoa.

Mistä SHIFT sai alkunsa?

– Idea uniikista kansainvälisestä kasvutapahtumasta, joka keräisi yli tuhat osallistujaa, lähti versomaan Turun alueen Nuorkauppakamareissa vuonna 2014. Ajatuksena oli, että alueen toimijat yhdistäisivät voimansa ja toteuttaisivat omien pienten tapahtumien sijaan yhden yhteisen, uudenlaisen tapahtuman.
Tapahtuman työnimi oli Baltic Sea Summit, ja sen taustavoimiksi saatiin merkittävä joukko alueen toimijoita, muun muassa Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen Yrittäjät. Valmisteluissa kului reilu vuosi ja tapahtuman nimikin ehti matkalla vaihtua, mutta vuonna 2016 järjestettiin historian ensimmäinen SHIFT.

Mikä on SHIFTin ydin?

– Nykyinen SHIFT on kaikkien aiempien tapahtumien summa, eli se tarjoilee kiinnostavia puhujia yhdistettynä taiteeseen, teknologiaan ja hyvään ruokaan. SHIFTin takana on aina ollut valtava joukko tekijöitä, jotka ovat toteuttaneet tapahtumaa pitkälti vapaaehtoispohjalta ja rakkaudesta lajiin.
Mielestäni Turun talousalue tarvitsee juuri tällaista hyvän mielen verkostoitumistapahtumaa. SHIFT on sopivan kokoinen siihen, että verkostoituminen onnistuu aidosti: SHIFTissä tapaa tuttuja, mutta siellä on myös helppo tutustua uusiin ihmisiin. Tapahtuman puhujat ovat laadukkaita ja kiinnostavia, ja oheisohjelma monipuolista.

Mitä haasteita SHIFT on kohdannut?

– SHIFTin suunta on muuttunut monta kertaa, sitä on toteutettu eri paikoissa ja sen fokus on elänyt vuosien varrella. En tiedä, onko ollut ehkä ihan järkevää muuttaa brändiä ja tapahtuman kärkeä niin moneen kertaan, mutta ainakin olemme pitäneet kiinni yllätyksellisyydestä ja yhteishengestä!
Vuodet ovat vaihdelleet: joskus on ollut huikeita yleisömenestyksiä, joskus taas kävijämäärät ovat jääneet odotuksista. Korona hankaloitti koko tapahtumaa-alaa ja vaikutti suuresti myös SHIFTiin kahtena vuonna eli 2020 ja 2021. Silloinkaan ei kuitenkaan luovutettu.

Mitkä ovat olleet SHIFTin hienoimpia hetkiä?

– SHIFT on aina etsinyt ja löytänyt innovatiivisia ja näkemyksellisiä puhujia sekä pitänyt kiinni yllätyksellisyydestä. Erityisesti mieleeni on jäänyt se, kun SHIFT järjestettiin ensimmäisenä vuonna Turun linnassa. Käsittääkseni siellä ollut koskaan ennen toteutettu tämän tyyppistä ja näin laajaa tapahtumaa, joten jo pelkkä uuden tapahtuman ja historiallisen paikan yhdistelmä oli todella hieno. Sinä vuonna toimme iltatapahtuman Kakolan vanhaan vankilaan, joka oli silloin todella huonossa kunnossa. Vaati paljon raivausta, että tiloissa pystyi järjestämään mitään.

Miltä näyttää SHIFTin tulevaisuus?

– Todella hyvältä! Tapahtuma on kotiutunut Turun Tiedepuistoon ja sen tekeminen on tullut hyvin johdonmukaiseksi. Uskon, että tapahtuma pystyy edelleen yllättämään kävijät! Kun sijainti ja konsepti ovat nyt vakiintuneet, pystytään käyttämään voimavaroja tapahtuman kehittämiseen. SHIFTin brändi on vahva ja tunnettu, joten paljon positiivista on tulossa.

SHIFTin asiakastyytyväisyys on aina ollut erittäin korkea, ja kävijäpalaute on ollut todella hyvää. Kumppanit nousevat tulevaisuudessa vielä entistä tärkeämpään rooliin, osallistujamäärä kasvaa ja SHIFTistä tulee entistä yhteistyöllisempi ja ympärivuotisempi.

SHIFTiä on toteutettu aiemmin kaksipäiväisenä, mutta ihmisten ajankäytön tavat ovat muuttuneet. Alueen yritysjohtajat eivät nykymaailmassa pysty helposti sitoutumaan kaksipäiväiseen festivaaliin. Uskon että nykyinen konsepti on hyvä: on yksi pääpäivä, jonka ympärille voidaan sitten järjestää etkoja ja kakkospäivään ohjelmaa rajatulle porukalle.