Kupittaalta Teksasiin ja Olympia­stadionilta Tukholmaan

Arto Kuuluvainen tietää millaisia mahdollisuuksia globaalit urheilumarkkinat tarjoavat myös suomalaisille innovaatioille.  SHIFTin blogissa hän esittelee urheiluliiketoiminnan trendejä ja suomalaisia startup-yrityksiä, joiden liiketoimintamalleissa nämä trendit konkretisoituvat.

Arto nähdään puhumassa samasta aiheesta SHIFTin Innogreen-lavalla 29.5. klo 11.45.

 

Trendit: vaikuttajamarkkinoinnista digitalisaatioon ja yhteisöllisyydestä kestävään kehitykseen

Urheiluliiketoimintaan liittyvien selvitysten sekä omien kokemusteni ja verkostojeni avulla olen tunnistanut vuoden 2024 urheilumarkkinasta muun muassa seuraavanlaisia trendejä.

Etenkin urheilun ja vaikuttajamarkkinoinnin integraatio on yhä intensiivisempää. Ilmiönä tätä ei voi pitää kovinkaan yllättävänä, vaikka urheilijat ovatkin oivaltaneet vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet hieman jälkijunassa. Yhdysvalloissa julkaistun selvityksen mukaan nuoremmat sukupolvet ihailevat urheilijoita enemmän kuin esimerkiksi elokuva- tai musiikkiteollisuuden tähtiä. Urheilijat myös sitouttavat sosiaalisessa mediassa seuraajiaan poikkeuksellisen vahvasti.

Statistan (2024) tilastojen mukaan globaalin vaikuttajamarkkinoinnin arvo onkin jo noin 24 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Markkinan kasvutahti on ollut lähes käsittämätön, sillä vielä vuonna 2016 vastaava luku oli 1,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tässä valossa on helppo ymmärtää, miksi markkinoille on syntynyt yhä enemmän erilaisia urheilun ja vaikuttajamarkkinoinnin rajapinnassa toimivia yrityksiä.

Vaikuttajamarkkinoinnilla maailmanvalloitukseen

Hyviä esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnin ja urheilun integraatiosta tarjoavat suomalaiset startupit 10 Sport Marketing Hub Oy ja Takomo Golf Company.

10 Sport Marketing Hub Oy, tuttavallisemmin ”Kymppi”, pitää majaansa Helsingin Olympiastadionilla. Yritystä voisi kuvailla urheilukumppanuuksiin erikoistuneeksi startupiksi, jonka kehittämä 10.team-alusta yhdistää brändit ja urheilijat. Parhaillaan Ruotsiin laajentuvaan yhteisöön kuuluu jo yli 200 suomalaista urheilijaa ja yli 100 markkinoinnin ammattilaista. Brändipuolelta yritys on jo saanut asiakkaikseen useita tunnettuja yrityksiä aina Woltista Gatoradeen ja Beelystä Moi Mobiiliin.

Toinen vaikuttajamarkkinointiin läpi kasvutarinansa luottanut yritys on Turun Kupittaalla pääkonttoriaan pitävä Takomo Golf Company. Vasta muutama vuosi sitten perustettu yritys on jo nyt käytännössä Suomen suurin golf-alan yritys. Takomo on malliesimerkki born global -yrityksestä, joka on alusta saakka tähdännyt vahvasti kansainvälisille golf-markkinoille ja sillä onkin tätä nykyä toimisto myös Dallasissa.

Takomon menestyksen taustalla on innovatiivinen liiketoimintamalli, joka nojaa perustaja Sebastian Haapahovin oivallukseen pudottaa mailojen myyntiketjusta sekä tukkurit että jälleenmyyjät kokonaan pois. Tämä, yhdistettynä laadukkaaseen tuotekehitykseen, on mahdollistanut ainoastaan verkossa myytäville mailoille erinomaisen hinta-/laatusuhteen. Vaikuttajamarkkinoinnin roolista kasvun taustalla kertoo jotain se, että Takomon asiakastutkimuksen perusteella noin puolet asiakkaista kertoi, että heidän ostopäätökseensä oli vaikuttanut joku YouTube-vaikuttaja.

Oppilaitosyhteistyö avainasemassa

Kotimaiset urheilumarkkinamme eivät varsinaisesti kylve rahassa. Tästä huolimatta maassamme syntyy jatkuvasti erittäin mielenkiintoisia urheiluun linkittyviä startup-yrityksiä. Turun ammattikorkeakoulu haluaa olla tukemassa myös näiden yritysten kehitystä. Käytännössä tämä on näkynyt hiljattain esimerkiksi niin, että myynnin opiskelijamme ovat tehneet myynnin kehittämissuunnitelmia turkulaiselle jalkapalloanalytiikkaan keskittyvälle SPÅT-järjestelmälle. Tämän lisäksi jo ikonisessa Urheiluseurojen sponsorointi- ja varainhankinta (USVA) -koulutuksessamme on nähty vieraina mm. urheiluteknologiayritysten perustajia sekä valtava määrä suomalaisia urheilujohtajia.


Artikkelin kirjoittanut Arto Kuuluvainen on Turun ammattikorkeakoulun myynnin lehtori, kauppatieteiden tohtori sekä tietokirjailija. Kuuluvainen on urallaan työskennellyt lukuisien eri urheiluseurojen ja -järjestöjen kanssa sekä luennoinut urheilumarkkinoinnista ja urheilumyynnistä monissa eri yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Hän on myös toiminut hallituksen jäsenenä, neuvonantajana ja sijoittajana useissa suomalaisissa urheiluteknologiayrityksissä.

Disclaimer: Artikkelissa mainituista yrityksistä Kuuluvainen on piensijoittajana mukana 10 Sport Marketing Hub Oy:ssä ja SPÅTin taustayhtiö Martti Sports Oy:ssä.