SHIFT Business Festival ja Turun Musiikkijuhlat ovat löytäneet toisistaan kumppanit ja sparraajat. Tapahtumien tekemä yhteistyö tuo molemmille uusia yleisöjä, inspiraatiota ja vaikuttavuutta.
SHIFT Business Festival on löytänyt tärkeän, mutta ehkä hieman epätavallisen kumppanin kulttuurimaailmasta, sillä se tekee tiivistä yhteistyötä Turun Musiikkijuhlien kanssa.
– Sekä bisneksessä että taiteessa tarvitaan paljon luovuutta ja innovatiivisuutta. Molemmissa maailmoissa on lopulta paljon yhtäläisyyksiä, miettii SHIFTin toimitusjohtaja Carita Varjonen.
Aivan tavallista tällainen rajoja rikkova kumppanuus ei kuitenkaan ole. Turun Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Jussi Merikanto näkeekin yhteistyön innovatiivisena ja jopa radikaalina liikkeenä.
– Taidemusiikin ja yritysmaailman yhteistyö on ollut aika vähäistä, joten tämä on varsin poikkeuksellista ja uutta. Näen, että tämä yhteistyö on vanhojen narratiivien purkamista ja se kertoo siitä, että emme ole menneisyyteen juuttunut tapahtuma, vaan eteenpäin katsova, innovatiivinen ja rohkea toimija, Merikanto toteaa.
Hänen mielestään on itse asiassa on varsin luonnollista, että taidemaailma ja yritysmaailma nykypäivänä kohtaavat.
– Olemme molemmat osa elämysteollisuutta ja etsimme aina jännittäviä, uusia kumppaneita!
Yhdistävänä tekijänä rohkeus ja asenne
Yhteiset joulukonsertit, SHIFTin ohjelmaan upotetut musiikkiesitykset ja yrityksille tarjottu mahdollisuus kuulla oma jingle livejukeboxin tuottamana ovat tuoneet tapahtumat lähelle toisiaan.
Yhteistyö tarjoaa molempien tapahtumien yleisöille makupaloja maailmasta, joka ei ole niin tuttu, mutta joka voikin olla yllättävän kiehtova. Parhaimmillaan kulttuurista kiinnostunut yleisö voi innostua vaikkapa teknologiasta, ja liiketoiminnan kehittämisestä kiinnostunut löytää kulttuurin hyvää tekevän voiman. Molemmilla tapahtumilla onkin lopulta paljon enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja.
– Meitä yhdistää rohkeus ja asenne, sekä se, että tarjoamme alustan elämyksille, summaavat Varjonen ja Merikanto.
Ja vaikka kaikki tapahtumat – myös SHIFT ja Musiikkijuhlat – kilpailevat keskenään ihmisten ajasta, rahasta ja mielenkiinnosta, kahden kunnianhimoisen ja oman alansa huipputapahtuman on mahdollisuus myös auttaa ja sparrata toisiaan entistä paremmaksi.
– Yhteistyö on elänyt ja kasvanut vuosien saatossa, ja aina mennään “immersiivisempään” suuntaan, mikä on kummallekin tapahtumalle ominaista ja minkä nimenomaan syvempi yhteistyö myös mahdollistaa.
Lisää vetovoimaa ja vaikuttavuutta
Uusien, yllättävienkin toimijoiden kumppanuus vahvistaa myös Turun ja koko alueen asemaa monipuolisena ja kiinnostavana tapahtumakaupunkina sekä lisää elin- ja vetovoimaa.
Carita Varjonen summaa, että SHIFTin ja Musiikkijuhlien yhteistyö tukee myös Turun brändiä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Molemmat tapahtumat tuovat tärkeän lisänsä alueen tapahtumatarjontaan ja lisäävät sitä kautta myös alueen matkailupotentiaalia.
Yhteistyö luo molemmille tapahtumille pidempiaikaista vaikuttavuutta ja antaa mahdollisuuden osallistua myös yhteiskunnalliseen keskusteluun.
– Yhdessä voimme myös nostaa esiin tärkeitä teemoja, kuten kestävän kehityksen, monimuotoisuuden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, ja edistää alueellamme meille tärkeitä asioita, sanoo Varjonen.
Sisällön yhteydessä voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Sosiaalisen median palvelut (esim. Facebook, Instagram, X ja YouTube) voivat hyödyntää evästeillä kerättyjä tietoja omassa käytössään. Näitä kohteita käytetään sinulle ja sinun etuihisi liittyvän mainonnan toimittamiseen. Lisäksi näitä evästeitä voidaan käyttää mittaamaan mainoskampanjoiden tehokkuutta. Mainosverkostot sijoittavat ne yleensä verkkosivuston ylläpitäjän luvalla.