Miten suomalainen työnhaku toimii, miten erottautua hakijoiden joukosta sekä miten laatia itselleen hyvä CV ja kiinnostava hissipuhe? Kaikkiin näihin kysymyksiin tarjoiltiin vastauksia ja neuvoja SHIFTin järjestämässä rekrytointitapahtumassa, joka keräsi perjantaina 7.2. Vierailu- ja innovaatiokeskus Joen täyteen kiinnostuneita kävijöitä.
SHIFT Business Festival haluaa kohtauttaa työn tarjoajat ja tulevaisuuden tekijät, ja siksi se toteutti monipuolisen rekrytointitapahtuman Vierailukeskus Joessa perjantaina 7.2. Tapahtumassa eri uravaiheissa olevat työnhakijat sekä ammatti- ja korkeakouluopiskelijat pääsivät tutustumaan alueen yritysten tarjontaan, ja yritykset pääsivät esittelemään liiketoimintaansa sekä työmahdollisuuksiaan.
Tapahtuman keskiössä olivat erityisesti kansainväliset osaajat, ja tapahtuma on jatkumoa aiemmin järjestetylle Job Fair -rekrytapahtumalle, jossa on ollut tarjolla erityisesti kansainvälisille osaajille suunnattuja työpaikkoja.
Kokonaisuudessaan SHIFTin rekrytointitapahtuma keräsi Vierailu- ja innovaatiokeskus Jokeen liki puolitoista tuhatta kävijää.
SHIFTin toimitusjohtaja Carita Varjonen oli äärettömän tyytyväinen katsellessaan hyväntuulista, kansainvälistä tunnelmaa Joen aulassa.
–Jokeen oli pitkä jono jo aamulla ennen ovien avaamista, ja tapahtuman ohjelma tuntuu innostavan kävijöitä. Olen todella ilahtunut siitä, että tämä tapahtuma on selkeästi löytänyt sekä yritykset että työnhakijat, Varjonen sanoo.
“Tapahtuma on selkeästi löytänyt sekä yritykset että työnhakijat.”
Rekrytapahtuma tarjosi kävijöille erittäin monipuolista sisältöä. Päivän avasi Turun työllisyysalueen johtaja Pipa Turvanen. Sen jälkeen kuultiin paneelikeskustelu Miksi osaava maahanmuuttaja ei työllisty? Paneelin jälkeen Turun työllisyyspalveluiden tapahtumatuottaja Eija Erlamo haastatteli lavalla yritysten edustajia, jotka kertoivat liiketoiminnastaan ja työmahdollisuuksistaan.
Päivän aikana oli mahdollisuus verkostoitua Brella-tapaamisten kautta sekä muun muassa otattaa itsestään kuva CV:tä varten ja pyytää neuvoja hyvän CV:n laatimiseen.
Lisäksi tapahtuma tarjosi mahdollisuuden harjoitella hissipuheita oikeassa hississä ja saada puheestaan palautetta. Moni uskalsikin mahdollisuuteen tarttua, ja International House Turun asiakasohjaaja Parisa Jokinen kehuu kävijöiden rohkeutta.
–Kävijöitä on ollut todella paljon! Koska hissimatka on niin lyhyt, ajamme hissillä ensin ylös ja sitten takaisin alas, jotta puheesta saa vähän pidemmän. Palautteen annamme vasta hissiajelun jälkeen, hän kertoo.
Jokinen muistutti kaikkia hissipuhetta harjoittelevia sitä, että hyvässä hissipuheessa pitää ensin esitellä itsensä, sitten myydä oma osaamisensa ja lopuksi sopia seuraavista stepeistä – vaihdetaanko yhteystietoja, sovitaanko tapaaminen vai verkostoidutaanko vaikka LinkedInissä.
Yritykset esittäytyivät tapahtumassa muun muassa Joen Cave-teatterin lavalla ja Joen aulaan pystytetyillä ständeillä. Esimerkiksi siivouspalveluyritys N-Cleanin pisteen ympärillä oli koko ajan kiinnostunutta kuhinaa.
–Tarjoamme Turun alueella kesätyöpaikkoja esimerkiksi siivousalalla sekä palkka- ja taloushallinnossa. Viime vuonna yrityksemme sai maanlaajuisesti yli 9 000 työhakemusta, tänä vuonna niitä on tullut jo nyt yli 7 000, vaikka emme ole edes markkinoineet asiaa vielä lainkaan, kertoo N-Cleanin henkilöstöjohtaja Marika Lappi.
–Joskus kuulee sanottavan, että siivoamaan nyt aina pääsee – ei pääse! Tällä hetkellä kilpailu on niin kovaa, että vain kolme prosenttia hakijoista saa paikan, kertoo Lappi.
Hän ohjeistaa työnhakijoita kertomaan hakemuksessaan siitä, miksi he haluavat töihin juuri kyseiseen yritykseen, ja mitä työ merkitsee heille.
–Hakijan motivaatio on se tärkein erottautumistekijä, tiivistää Lappi.
SHIFTin rekrypäivä huipentui futuristi Perttu Pölösen keynote-puheenvuoroon Futureproof yourself for tomorrow’s (work) life.
Rekrytointitapahtuma järjestettiin yhteistyössä Turun kaupungin kanssa.
Sisällön yhteydessä voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Sosiaalisen median palvelut (esim. Facebook, Instagram, X ja YouTube) voivat hyödyntää evästeillä kerättyjä tietoja omassa käytössään. Näitä kohteita käytetään sinulle ja sinun etuihisi liittyvän mainonnan toimittamiseen. Lisäksi näitä evästeitä voidaan käyttää mittaamaan mainoskampanjoiden tehokkuutta. Mainosverkostot sijoittavat ne yleensä verkkosivuston ylläpitäjän luvalla.